Je tomu rok, co AMD představila svůj projekt Quantum. Designový koncept vodního systému a herní sestavy v mini-ITX formátu, který dokázal nabídnout výkon high-endového procesoru a dvou plně aktivních grafických jader Fiji s 4096 stream-procesory.
I přes jisté indicie od partnerů a pozitivní ohlasy recenzentů na konferencích napovídajících, že mohla být šance na sériovou výrobu, se jí nakonec projekt Quantum nedočkal. S odstupem času se zjistilo, že důvodů pro zrušení projektu bylo hned několik.

q1
Mezi jeden z problémů spadal nestandardní vzhled sestavy a nutnost zajistit množství specifických komponent, které distribuční řetězec nebyl schopen dodat. Vzpomeňme například na rok 2014 a firmu Razer se svými notebooky Blade. Jenom díky požadavku na specifické zabarvení audio konektorů se vývoj Razeru prodražil o přibližně 400 000 amerických dolarů. Takovéto stavy určitě nechtělo AMD s novým vývojem zažít.
Mezi důležité problémové aspekty vývoje musel být brán i fakt, že Quantum byl projekt počítající s nasazením do segmentu virtuální reality (VR). Tento trh je ale ještě i letos teprve v plenkách a rozmach se teprve chystá. Před rokem by tedy bylo nasazení i z tohoto hlediska velmi nevýhodné.
Pomyslnou trojici největších problémů uzavírala jistě absence dostatečně výkonného procesoru, který by byl ke zbytku sestavy více adekvátní, optimalizovaný nebo alespoň srovnatelný s tehdejší konkurencí. Už jen letitý 32nm výrobní proces by viděl nejeden recenzent z řad koncových zákazníku jako nevýhodu. Opět nedostatek nehodící se k celkovému pojetí, jakým měl být ambiciózní Quantum představován.

q2
V dnešních dnech se již ví, že se spíše jednalo o uspání celého projektu do doby, než se vyřeší situace s výše uvedenými problémy, které znemožňovaly čistý příchod na trh. Čas byl vynaložen do zlepšení vývoje. V druhé generaci Quantum se již nepočítá s GPU vycházejícími z jádra Fiji, ale nahradí je minimálně generace Vega společně s výkonnými procesory Zen, od kterých si AMD mnohé slibuje. To vše posune výkon kupředu. A i energetická náročnost se jistě znatelně zefektivní. Doplněné budou také nové standardy v oblasti obrazových výstupů, tedy DisplayPort 1.3 a HDMI 2.0, které brzy dostupné VR sety skvěle doplní.
I když ještě není s jistotou nic potvrzeno, situace je pro Quantum “2.0“ v dnešní době rozhodně přívětivější než před rokem.

Leave a Reply